W Polsce brakuje szkół specjalistycznych dla dzieci z rozpoznanym ASD, czyli spektrum zaburzeń autystycznych. O tego rodzaju szkolnictwie debatują w Lublinie naukowcy i pedagodzy.
– Lublin ma taką specjalistyczną szkołę, ale często rodzice próbują dla dziecka wybrać szkołę ogólnodostępną, co niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem – mówi Katarzyna Patyk-Wieczorek z Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. – Szkoła podstawowa specjalna nr 26, gdzie właściwie wyspecjalizowaliśmy się w edukacji dla dzieci z autyzmem. Jeśli one faktycznie przez pierwsze lata pobytu w naszej szkole zrobią na tyle zadowalające postępy to jest wtedy czas, żeby pomyśleć o szkole ogólnodostępnej. Najczęściej natomiast dzieje się na odwrót. Dziecko idzie do szkoły ogólnodostępnej, problemy narastają i po 2-3 latach trafia do nas z bardzo dużym natężeniem różnych problemów w sferze społecznej, emocjonalnej. Jest sfrustrowane, ma niską samoocenę – dodaje Katarzyna Patyk-Wieczorek.
CZYTAJ: Wirtualna konferencja o osobach ze spektrum autyzmu
Konferencję zorganizowaną przez Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji zakończy seria szkoleń online dla nauczycieli.
TSpi / opr. PrzeG
Fot. pixabay.com