Jak projektować gry i wykorzystywać je w biznesie? Ruszył program „Start w gamedev”

gaming 2215601 1920 2022 10 25 191438

W Lublinie rozpoczyna się  program edukacyjny „Start w gamedev”, poświęcony tworzeniu gier komputerowych. Dziś kilkadziesiąt osób wzięło udział w konferencji na ten temat, a w weekend rozpoczynają się specjalne warsztaty. Ich uczestnicy dowiedzą się między innymi tego, jak wygląda ścieżka kariery twórcy gier, od czego zacząć, a także jak tworzyć najlepsze gry komputerowe. 

– Program otwarty jest dla wszystkich, nie tylko dla programistów czy specjalistów z IT – mówi Tomasz Topolewski z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. – Chcemy zaprosić do Poznania gamedevu od strony profesjonalistów, którzy będą wykładać, opowiadać, warsztatować się z uczestnikami, aby oni lepiej zrozumieli, jak tworzyć gry, na czym gamedev polega oraz jak postawić pierwsze kroki w branży gier.

– Sam program ma charakter warsztatowy. To 4 warsztatowe weekendy –mówi Tomasz Topolewski. – Celem jest zbliżenie uczestników do gamedevu przez różne formy aktywności. Warsztaty są nakierowane na zaprojektowanie gry, jej przemyślenie. Gra najpierw powstaje w szkicach. Samo programowanie jest już elementem wykonawczym pewnej wizji artysty, który grę tworzy. Uczestnikom musimy dać najpierw inspirację. Gry to coś, co w XXI wieku jest elementem kultury, jak film, teatr czy muzyka.

CZYTAJ: Poznają tajniki tworzenia gier. W Lublinie trwa Gamedev

– Gry to pewne dzieło sztuki będące połączeniem technologii, sztuki artystycznej i kreatywności – mówi Jacek Wyszyński, prezes zarządu Pyramid Games S.A. – Typowa gra powstaje 3- 4 lata. Składa się na to dużo pracy, duży zespół. Jest to połączenie dziedzin. Zawsze mówię, że gdyby w dzisiejszych czasach żył Michał Anioł czy Leonardo Da Vinci, to zamiast malować obrazy robiliby gry komputerowe, ponieważ to jest pełniejsza forma przekazu historii, pokazania czegoś. Obraz to coś płaskiego na ścianie, natomiast gra jest światem, który tworzymy i w którego środku możemy się znaleźć, pokazując go bardziej szczegółowo.

– Branża gier jest jedną z najprężniej rozwijających się branży – mówi Darek Figura z Fundacji Team Teatricon. – Dane wskazują, że wartość rynku gier wideo wzrośnie do poziomu ok. 218-219 miliardów dolarów rocznie. Ten wskaźnik wzrostu rok do roku szacuje się mniej więcej między 8 a 10 procent, więc mamy tu bardzo dynamiczny rozwój, który też jest spowodowany tym, że branża gier wideo to branża – nazwijmy to – holistyczna, gdzie nie tylko mamy zaangażowanych programistów, ale jest to branża, która wymaga wielu talentów humanistycznych.

– Do stworzenia gry tak samo potrzeba osób, które znają się na świetle, fizyce, tak samo potrzebne są osoby, które potrafią zbudować napięcie – mówi Tomasz Topolewski. – Bardzo istotny jest dźwięk. Potrzebne są też osoby, które znają się na psychologii tłumu, społeczeństwie. Ważne są aspekty moralne, ponieważ gry w XXI wieku to są gry, które stawiają dylematy moralne, a zatem te osoby zazwyczaj są w tych grach niezbędne do tego, aby podnieść poziom produkcji.

– Specjaliści z Polski na pewno są cenieni, zwłaszcza w IT – mówi Patryk Gałach z Fundacji Lublin GameDev. – Pochodną IT jest też gamedev, czyli tworzenie gier. Polacy zdecydowanie plasują się bliżej czołówki, zwłaszcza po ostatnich hitach jak „Cyberpunk” czy „Wiedźmin”. Jest w Polsce dużo studiów, które tworzą wspaniałe gry, które są kochane przez graczy na całym świecie.

– Gry są przyszłością edukacji – mówi Jacek Wyszyński. – Młodzi ludzie bardzo chętnie grają w gry, dlatego że jest to dla nich ekscytujące, ciekawe, przyciąga wzrok i rozpala umysł. Prawdziwą sztuką jest zbalansowanie nauki z relaksem, aby gracz nie wiedział tak naprawdę, ze wykonuje jakąś pracę, a przy tym się uczy.

– Kiedy słyszymy „gry komputerowe” najczęściej myślimy o jakiejś formie rozrywki – mówi ks. Mirosław Kalinowski, rektor KUL. – Ona niewątpliwie jest, ale przede wszystkim chodzi nam o przekazywanie wartości, które wpisują się w szeroko rozumianą edukację. Widzimy, że młodzież chętnie podejmuje gry komputerowe, trzeba więc przygotować właściwą treść i sprawić, by to była rozrywka wyższa, kultura, sprawiająca, że poszerzamy naszą wiedzę w różnych obszarach: historycznych, kulturalnych, poznajemy twórców, literaturę. Myślę, że to jest bardzo dobry projekt.

Program edukacyjny „Start w gamedev” odbywa się po raz pierwszy.  W Lublinie warsztaty rozpoczną się 29 października i przeprowadzone zostaną przez 4 najbliższe weekendy.

Szczegóły na stronie internetowej startwgamedev.pl

MaTo/ opr. DySzcz

Fot. pixabay.com

Exit mobile version